Culinair recensent: het lijkt een droombaan voor velen! Elke week minstens één keer heerlijk dineren in een restaurant en daar ook nog geld mee verdienen. Deze droombaan is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd. Behalve dat je als recensent verstand moet hebben van kooktechnieken, evenwichtige menu’s en begeleidende wijnen moet je ook in staat zijn je ervaringen duidelijk te beschrijven. Veel culinair recensenten hebben dan ook een journalistieke opleiding achter de rug.

Culinair recensenten werken vaak voor dag- en weekbladen. Dat kunnen landelijke bladen zijn, maar ook regionale magazines. Meestal weet een restauranthouder niet dat hij die dag bezoek van een recensent kan verwachten, en daardoor krijgt de criticus een eerlijke indruk van de kwaliteit van een restaurant. Gewapend met zijn mobiele telefoon in een beschermhoesje van Holdit gaat hij op pad om anoniem een restaurant te beoordelen.

Hoe komt een recensie tot stand?

Op zijn mobieltje kan de culinair recensent alvast wat aantekeningen vastleggen. In een tijd waarin iedereen in een restaurant zijn telefoon gebruikt valt dat niet eens meer op! Ook kan hij hiermee eenvoudig foto’s maken van de gerechten en de menukaart. Met een fingerstrap van Holdit heeft hij een stevige grip en kan de telefoon niet uit zijn handen glijden. De foto’s dienen als geheugensteuntje voor de tekst die de recensent uiteindelijk zal schrijven. De beste afbeeldingen verdienen een plaatsje in het artikel dat wordt gepubliceerd.

Een culinaire recensent heeft uiteraard verstand van de bereiding van gerechten. Hij is een fijnproever die door zijn ervaring weet hoe producten behandeld en bereid moeten worden. Zijn eigen voorkeur voor bepaalde smaken weet hij uit te schakelen om een objectief oordeel te kunnen geven. Dat hij iets niet graag eet, wil niet zeggen dat het niet perfect bereid kan zijn. Ook de dranken die een menu begeleiden proeft hij kritisch. Hiermee krijgt hij een totaalbeeld van het gepresenteerde menu.

Naast de dranken en gerechten proeft de culinair recensent ook de sfeer van een restaurant. Zijn recensie geeft dan ook een beoordeling van het totaalplaatje. Een vriendelijke, kundige bediening, goed gastheerschap en hygiëne spelen hierbij een grote rol. Meegenomen in de kritiek wordt ook of een restaurant vakmensen in dienst heeft. Als een ervaren sommelier de wijnkeuze toelicht zal dat positieve feedback opleveren.

Bewust van verantwoordelijkheid

Een goed culinair recensent is zich verder bewust van zijn verantwoordelijkheid. Het is eenvoudig om in de media met negatieve kritiek iemands zaak volledig af te branden. Uitgangspunt van de recensent is dan ook om als het nodig is opbouwende feedback en tips te geven. Bij voorkeur stelt hij restauranthouders daar persoonlijk van op de hoogte, nog voor zijn recensie wordt gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *